2016. augusztus 1., hétfő

Kishalak paprikás lisztben

Az előző blog végén írtam, hogy feldolgoztuk a halakat, de a halsütésre nem azon a napon került sor. A körülbelül 80 dkg halat lefagyasztottam, és kellemes klímájú estén álltam neki szakácskodni. Megnéztem sok videót, olvastam is, és barátomtól Gábortól is igen sokat tanultam e téren is. Nem kell nagy tudású gasztronómusnak, sem vérprofi horgásznak lenni ahhoz, hogy ezt az egyszerű ételkészítést végigvigyük. Leírom mi, illetve én hogyan is csináltuk ...


Balra a kicsik, jobbra a Dévérkeszeg és a nagyobbak



Apróhalak paprikás lisztben sütve:

- 6-8 db Vörösszárnyú keszeg, vagy kisebb kárász (aki szereti)
- 1-2 db Dévérkeszeg
- 10-15 dkg liszt
- 1-2 evőkanál pirospaprika
- Pár csipet só
- Napraforgóólaj

- Serpenyő, éles kések, hőforrás :-)

A pontyot, mely nagyobb hal, tipikus patkó alakban, rántva szokás elkészíteni, de ebben a blogbejegyzésben pontyról nem lesz szó.



A halakat mikor szákba tesszük, vígan elvannak odabent, s egészen addig élnek, mig nem hazaérünk velük (ekkor már kómásak), és fejbe nem csapjuk őket a megfelelő helyen és intenzitással. A halat megenni addig szabad, míg a kopoltyújában vért találunk. Amennyiben abban vér nincs, a hal már nem számít frissnek.


A feldolgozás fázisai:

1) Halak többszöri átöblítése, minden körben friss, tiszta vízben
2) A hal megölése, (egy a fejtető és tarkó találkozására mért határozott késmarkolat ütéssel)
3) A hal fejét (van aki a farkát is) levágjuk
4) A pikkelyeket a faroktól a fej felé haladva, a kés élét laposan vezetve, körkörösen leszedjük
5) A hal végbélnyílásánál "V" alakú bemetszést ejtünk
6) A halat a hasvonalon óvatosan végigvágjuk
7) Minden belsőséget gondosan kiürítünk a hasüregből
8) A feldolgozott halakat hosszasan, alaposan, többször átöblítjük


A halsütés igen egyszerű. Előre bekeverjük a lisztet, és ízlés szerinti pirospaprika mennyiséget egy laposabb tálba, tányérba. A halak testét beirdaljuk (hátuktól a hasuk felé, 2-4 mm-es távolságban, függőleges metszést ejtve), majd a már forró olajba helyezzük azokat, miután mindkét oldalukat megforgattuk a lisztben.

Sütni addig kell, míg aranybarnára nem sülnek. Sült krumplival a legjobb, de én ez esetben kenyérrel ettem. Én érdemesnek tartom konyhai papírtörlőn lecsurgatni a halszeleteket, hogy a felesleges olajat felitassuk.

Nézzük a folyamatot képekben !


 Eltávolítjuk a pikkelyeket

 Félre tesszük a fejet és a belsőségeket. A farokúszót sokan csemegének tartják

A házi macska szereti ezeket ...

 Előkészítjük a kellékeket, hozzávalókat, alágyújtunk az olajnak ...

 A megmosott és feldolgozott friss halak ...

 Beirdaljuk a halszeleteket

 Íme a bekevert liszt. A pirospaprika aránya ízlésfüggő

 Indul a sütés a kellően forró olajban

 Milyen jó mindezt a kertben elvégezni, nincs szag, csak a szabadság

 A baloldali halak már szép aranybarnák, jobboldalt a dévérnek még idő kell

 íme, a legtöbb már készen van

 Lazaság, boldogság, saját zsákmány, én "vadásztam" ?! IGEN ! :-)

 Nekem a Dévérkeszeg ízlett a legjobban

A háton található húscsík egyszerűen leemelhető.
Hátul a frissen kisült zsömlék.

Ízletes, és egészséges halvacsora volt, kb 30 dk színhússal.
Szabadban, jó levegőn, örömben.