2016. június 28., kedd

Szereljük össze

Miután megvásároltam a felszerelést, és összeszedtem a régebbi megmaradt cuccaimat (merítő háló, haltartó háló, és a pontymatrac), és elkülönítettem a horgásztársam részére, a megbízásából vásárolt eszközöket, mindent szépen egymás mellé rakosgattam a nappaliban a kanapéra. Pár perces flash-elés után szétválogattam mindent aszerint, hogy mi tartozik a match-úszós, a feeder-fenekezős bot alkatrészei közé, illetve mi a többi, és általános kiegészítő, megcsináltam a fotókat ide a blogba. Megtettem az üzletben is, de itthon is kipróbáltam a horgászszéket, beállítottam, kitapasztaltam, melyek a kényelmes háttámla állások, hogyan működik a teleszkópos láb, hogyan nyitom ki, és csukom össze. Megnéztem a bottartó táskát is. Lehetne kisebb is, mert a hossza 156 cm, de a bot egy tagjának 130 cm-es hosszúsága ezt bőven nem éri át. Emiatt viccesen lekonyul a táska egyik vége. Viszont azt gondolom, hogy eljöhet még az az idő, amikor már 4.20-as, 4.60-as botot használok majd, és akkor annak egy tagja már szépen végig éri a teljes hosszt. Gondolni kell a jövőre.

Ismét írom kedves segítőtársamat, mert az információk java része tőle, Bolega Gábortól származnak. Miután semmi esetre sem akarok más tudásával (tollával) ékeskedni, ezért ott, ahol lehet, mindig megjelölöm az információforrásomat. Ennek a blognak nem az "észosztás" és a csillogás, nem egy kétes ismertség megszerzése, hanem a tapasztalataim továbbadása, és a horgászat személyes élményeimen keresztüli bemutatása annak reményében, hogy hátha másoknak is hasznos az az esetlegesen remélt tudásanyag, mely nálam MAJD, az idők során elvileg tapasztalati úton felhalmozódik. Igyekszem minden felmerülő kérdésre megtalálni a választ, vagy így, vagy úgy, emberektől, blogokból, cikkekből, Youtube-ról, és ezt kívánom itt rendszerezni, hátha valaki pont ugyanebben a cipőben jár, mint most én, vagyis most kezdi a horgászat megismerését, hozzám hasonlóan ...

Szóval első lépésként összeszereltem a botokat. Kicsomagoltam, felraktam rájuk az orsót, egymásba illesztettem a bot-tagokat, figyelve arra, hogy ne húzzam túlzóan szorosra az orsórögzítő csavart, hogy az orsó megfelelően a helyén álljon, merőlegesen a SIC gyűrűk függőleges hossztengelyére, és a bottagok egymáshoz képest egy vonalban álljanak, hogy a gyűrűk így egy vonalban fussanak. Miután ezzel megvoltam, és kigyönyörködtem magam, elkezdtem kutakodni, hogy miként kell a zsinórt (damilt) szépen és szakszerűen feltekerni az orsóra. Ennek egy jól bevált módja, megtalálható a Youtube-on egy a Haldorádó által készített igen hasznos videóban. Megtekintettem, és megcsináltam én is feladatot. Igen fontos, hogy:

- a zsinór egy hurokkal kerüljön rögzítése az orsón
- a zsinór kerüljön beáztatásra egy vödör vízbe
- a zsinór fusson át egy gyűrűn, mielőtt az orsóra kerül (ehhez elég az első bottag gyűrűje)
- feszüljön is, miközben tekerjük (papírzsebkendőn vagy rongyon vezessük át, szorítva)
- tiszta legyen a zsinór (ezt a videóban egy pár csepp ablaktisztító folyadékkal érik el

Személyes tapasztalatom még, hogy nagyon kell figyelni arra, hogy a dobot ne töltsük túl, mert a feltekercselt zsinór ez esetben bekerül a dob alá, és szedhetjük szét az orsót, a fék megbontásával, a dob leemelésével. Tehát figyelni kell a zsinórmeneteket a dob pereménél. Szerintem 100 méter zsinór elég első körben egy dobra, mert úszózáskor max 35 méterig dobunk el, fenekezéskor pedig 80-100 méterre. Az orsó ha pld 40-es, az azt jelenti, hogy 0.40-es zsinórból (ami nagyon vastag), 100 méter megy fel rá.



Ebben a videóban minden megvan erről. Forrás: Haldorádó


 22-es zsinór feltekerve a feeder orsón

16-os zsinór feltekerve a matchbot orsóján



Jelenleg a szerkezet bevetésre készen áll, és az első matchbotos, úszós szerelékkel való horgászat során kerülnek majd fel a további szerelékek, úgy mint a fix úszórögzítő, az úszó maga, a pár darab sörétólom nehezék, majd kicsit távolabb a forgókapocs, és arra a 12-es (tehát a főzsinórtól vékonyabb) horogelőke, amelynek végén találjuk (az én esetemben még előkötött) horgot.

Remélem, hogy a videó, és az én képeim, elegendő mértékben segítettek az orsó botra való felszerelésében, illetve a zsinór felcsévélésének fortélyát is szemléletesen bemutatták.